Rozwijająca się cyfryzacja oraz łatwiejszy i coraz bardziej powszechny dostęp do internetu sprawiają, że polskie przedsiębiorstwa stają się coraz bardziej świadome korzyści, jakie daje wprowadzenie możliwości dokonywania zakupów przy pomocy platformy e-commerce. Digitalizacja procesów zakupowych przyczynia się do większej konkurencyjności jakościowej i cenowej oraz oszczędności finansowych i czasowych.
Korzyści i oszczędności
Procesy zakupowe stają się strategicznym obszarem wpływającym na wyniki finansowe firmy i jej konkurencyjność na rynku. Eksperci prognozują, że w 2020 r. wartość tego rynku w Polsce wyniesie ponad 344 mld zł. Zarówno osoby prywatne, jak i firmy do zakupów w Internecie przekonuje m.in. wygoda, szybkość, oszczędność czasu, szeroki asortyment i lepsze ceny.
Dodatkowo, dla segmentu B2B zakupy elektroniczne oznaczają większą standaryzację i dają możliwość znacznie szybszego przeprowadzenia zarówno transakcji, jak i całego procesu do niej prowadzącego. Wśród najczęściej wymienianych czynników korzystania z e-commerce znalazły się m.in. całodobowa dostępność oraz wygoda użytkownika, jako brak konieczności jechania do sklepu. Jak widzimy, to nie atrakcyjna cena motywuje użytkowników najbardziej.
Dzięki sprzedaży przez platformy e-commerce firmy mogą również pozyskiwać szereg istotnych danych o klientach i rynku, co pozwala na przewidywanie trendów oraz oszczędność związaną z nietrafionymi inwestycjami. Rozwijanie kanałów e-commerce umożliwia firmie dotarcie do nowych grup klientów, usprawnia pracę handlowców i pracowników oraz wprowadza powiew świeżości w organizacji, która otwiera się na nowe technologie. Coraz więcej polskich firm świadomych korzyści płynących z wprowadzania nowoczesnych technologii skłania się ku rozwiązaniom chmurowym, takim jak właśnie platformy zakupowe.
Oszczędzanie czasu pracowników
Do oszczędności powstających dzięki wprowadzeniu platform zakupowych można również zaliczyć odciążenie czasowe handlowców odwiedzających klientów. Dzięki temu narzędziu mają oni dostęp do pełnej oferty produktowej w każdych warunkach - np. podczas wizyt na budowie.
Jest to znaczne ułatwienie pracy, ponieważ w danym momencie mogą sprawdzić informacje o produktach, ich poziomie cenowym, dostępności czy danych technicznych. Dodatkowo, edukacja klientów związana z samodzielnym zamawianiem spowoduje, że handlowcy będą mieli więcej czasu, który może być wykorzystany np. na obsłużenie kolejnych kupujących czy nawiązanie relacji z nowymi.
Paradoksalnie, e-commerce wspiera budowanie głębszych relacji z dotychczasowymi klientami. Handlowcy w czasie wizyty mogą w większym stopniu skupić się na poznawaniu szeroko pojętych potrzeb kupujących, doradztwie technicznym czy też wsparciu w zakresie wykraczającym poza klasyczną sprzedaż.
Zysk dla klientów i partnerów
Wprowadzenie systemu elektronicznych zakupów w organizacji to nie tylko sposób na uzyskanie większych zysków i zmniejszenie kosztów, ale także wymierne oszczędności dla partnerów i klientów biznesowych. Dzięki ciągłej dostępności usługi zyskują oni czas, który dawniej poświęcali na dotarcie do sklepu stacjonarnego.
Bardzo cenną jest dla nich możliwość dokonywania zakupów w najbardziej dogodnym czasie, nawet wczesnym rankiem, późnym wieczorem czy w niedzielę, kiedy stacjonarne oddziały mogą być jeszcze lub już zamknięte.
Większe dotarcie
Internet daje również ogromne możliwości poszerzenia zasięgu geograficznego, wykraczającego poza naturalne zasięgi pracy sklepów stacjonarnych czy oddziałów.
Wpływa to nie tylko na lepsze dotarcie do grupy docelowej, ale zwiększa też szanse na coroczny wzrost wyników sprzedażowych, a to jest najważniejsze zadanie platformy e-commerce w każdej branży.
0 komentarze:
Prześlij komentarz